Tip na výlet: Horné Pršany - Horná Skala - Tri kríže - Malachov

Jarné slniečko nás začína lákať do prírody. Ak teda máte trošku času a chuť, môžete si urobiť nenáročnú túru v okolí Banskej Bystrice.

jarná krása
jarná krása (zdroj: Stanislav Kán)

Svoje turistické topánky rozbehneme z obce Horné Pršany (635 m.n.m.). Odtiaľ sa pustíme po žltej turistickej značke k vyhliadke Lažtek (806 m.n.m.). Z tohto bodu po hodine a pol dôjdeme k najkrajšiemu bodu našej túry - Hornej skaly (1140 m.n.m.). Odtiaľto sa nám naskytnú neuveriteľné a prekrásne výhľady do širokého a ďalekého okolia. Banská Bystrica je ako na dlani. Bývalé sopečné pohorie Urpín (568 m.n.m.), ktoré dominuje juhovýchodnému okraju mesta, je až neuveriteľne maličké.Ak je dobrá viditeľnosť, je možné dovidieť až k Západným Tatrám. My sme takúto možnosť mali....Pokračujeme po hrebeni. Na vrcholovom chodníku, ktorý slúži v zimnom období najmä bežkárom, sa nachádzala ešte utlačená vrstva snehu. Občas nám noha vhupla o niečo nižšie, ale prejsť sa dalo celkom v pohode.Na turistickej križovatke - sedlo Tri kríže (1182 m.n.m.) sa môžeme rozhodnúť, ktorým smerom budeme pokračovať. Po červenej značke E8 - Cesta hrdinov SNP (medzinárodná trasa) môžeme ísť buď severným smerom na Skalku v Kremnickom pohorí, Starohorské vrchy a ďalej, alebo južným smerom - ponad Badínsky prales, Sielnickú poľanu ďalej na juh.Alebo - naše túlavé topánky nasmerujeme po modrej značke - západným smerom - Kremnický štít (1008 m.n.m.) a ďalej do Kremnice, alebo - opačným smerom do Banskej Bystrice. Ak si vyberiete tú poslednú možnosť, budete zo sedla Tri kríže (1182 m.n.m.) už len stále zostupovať. Až do obce Malachov (460 m.n.m.). Predtým prejdeme okolo zaujímavého - Ortútskeho jazera, kde nás môžu privítať divé kačice. Po hodine nás cesta dovedie až do chatovej oblasti Ortúty, kde už ideme ďalej len po lesnej asfaltke. A tá nás spoľahlivo privedie do prímestskej obce Malachov, kde svoju túru zakončíme. Odtiaľto už chodí MHD priamo do mesta.Celková dĺžka trasy je približne 13,5 km a časovo to zaberie asi 5 hodín. Je nenáročná a mal by ju zvládnuť každý...

Stanislav Kán

Ži a nechaj žiť. Všetko krásne, ktoré nájdeme, si musíme strážiť, chrániť a starať sa o to. A niekedy aj trošku rozmaznávať... Zoznam autorových rubrík:  CestovaniePostrehy zo životaDX-ing .... hobby bez hranícNezaradené