reklama

Príjem leteckých navigačných majákov

Počuli ste už vo svojom rádiu letecký navigačný maják? Ak ešte nie a máte rádio s pásmom dlhých a stredných vĺn, môžete to vyskúšať. Tí, ktorým toto vysielanie "padlo už do ucha", vedia o čom budú nasledujúce riadky. A tí, ktorým to ešte nič nehovorí, môžu čítať ďalej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
letecký navigačný maják
letecký navigačný maják 

Letecké navigačné majáky sú označované skratkou NDB = non-directional beacon = všesmerový navigačný maják. Jedná sa o najjednoduchšie, najlacnejšie ale aj najmenej presné zariadenie. Pracuje na rovnakom princípe ako majáky v staroveku, ale nevyžaruje svetlo, ale rádiové vlny v pásme dlhých a stredných vĺn (190 kHz až 1750 kHz). Lietadlo sa pri prelete nad krajinou riadi - okrem iných zariadení - aj takýmito majákmi. Je to niečo podobné, ako keď v tme ideme za svetielkom v diaľke. Tieto navigačné zariadenia sa začali využívať v medzivojnovom období. Jedná sa v podstate o prútovú alebo tyčovú anténu, ktorá vyžaruje svoj signál v horizontálnom smere okolo seba. Signál neobsahuje prakticky žiadne informácie, nosná vlna je modulovaná len na vysielanie morzeovky - pípanie s identifikačným označením daného majáku. Takéto pípanie je vysielané 24 hodín denne vo forme: pípanie - niekoľko sekúnd pauza - pípanie - pauza - pípanie..... A stále dookola.Lietadlá - ako vieme, letia ponad oblaky a na zem v prípade veľkej oblačnosti nie je vôbec vidieť. V tomto prípade nám GPS (satelitný navigačný systém) veľmi nepomôže. Piloti teda musia pristúpiť k rádionavigácii zo zeme. Využívajú sa navigačné zariadenia VOR/DME (zariadenia na princípe VKV). Prístroje v lietadle identifikujú smer ktorým leží tento maják. Zariadenie DME potom zmeria a udá vzdialenosť od tohto majáku. Zvyčajne sa VOR a DME kombinuje, ale nájdeme zariadenia - len VOR alebo len DME.NDB majáky poskytujú len jednoduchý signál. Prístroj v lietadle ukazuje k majáku (avšak nedokáže zmerať vzdialenosť k takémuto majáku). Piloti len rozoznajú, že sa k takémuto majáku blížia, alebo ho prelietajú, pretože v danom prípade ručička v prístroji ukáže dozadu. Piloti si takto môžu overiť svoju polohu, resp. následné zostupovanie.Vysielací výkon NDB majákov je pomerne malý a jeho signál v lietadle zachytia len z neveľkej vzdialenosti (všeobecne sa jedná len do nejakých 100 kilometrov od majáku). Zachytenie signálu NDB majáku patrí preto k zaujímavým hobby nadšencov diaľkového rádiového príjmu. Rádiové vlny sú však nevyspytateľné a preto sa bežne stáva, že môžeme zachytiť signál z majáku vzdialeného aj niekoľko stoviek kilometrov (samozrejme vzdušnom čiarou). Na Slovensku máme na každom letisku takýto NDB maják. Umiestňuje sa na začiatku a konci pristávacej (vzletovej) dráhy - v jej ose a zjednodušene povedané - "ukazuje" tak lietadlám smer pristátia, os dráhy, orientáciu dráhy a podobne. Neďaleko môjho bydliska (Banskej Bystrice) je letisko Sliač. Aj tu sa nachádzajú dva NDB majáky. Nepretržite vysielajú svoju identifikačnú značku. Jeden je označený F (morzeovkou: .._. ) a vysiela na frekvencii 295 kHz a druhý maják - FS ( .._. ... ) vysiela na 412 kHz. Pre zaujímavosť - ďalšia komunikácia a rádionavigácia prebieha napríklad na frekvencii 119,15 MHz (APP Sliač radar), 122,9 MHz (TWR Sliač veža), 108,7 MHz (LLZ 36 - FS). Traťová a lokálna navigácia je na 114 MHz (DVOR SLC).Na Slovensku sa nachádza 21 NDB majákov, ktoré pracujú pod ID značkami - OKR, D, OB, B, K, KE, CN, C, FS, F, PPD, PE, L, PW, ZLA, Z, KST, JEL, DBV, NIT a OKI.Medzi moje zatiaľ najvzdialenejšie navigačné majáky, ktorých vysielanie som zachytil patrí napríklad rakúsky Graz (frekv. 290 kHz, 342 km od BB), Wien-Bruck (frekv. 408 kHz, 195 km), Krakow (frekv. 353 kHz, 158 km), .... Na všetky majáky ktoré som zachytil, bolo použité prehľadové rádio SONY ICF SW7600GR, len so vstavanou feritovou anténou (nepoužil som žiadnu externú anténu) a príjem som realizoval v paneláku (plno rušivého železobetónu). Ideálne je na príjem NDB majákov použiť (resp. overiť si príjem) postranné pásmo SSB.

Stanislav Kán

Stanislav Kán

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Ži a nechaj žiť. Všetko krásne, ktoré nájdeme, si musíme strážiť, chrániť a starať sa o to. A niekedy aj trošku rozmaznávať... Zoznam autorových rubrík:  CestovaniePostrehy zo životaDX-ing .... hobby bez hranícNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu