reklama

Víkend plný majákov

Na prelome mesiacov február a marec 2008 sa uskutočnilo stretnutie nadšencov príjmu a "lovenia" rozhlasových vĺn. Najmä tých vzdialených, tzv. "dx-ových".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: Stanislav Kán)

Ako lokalita bolo vybraté miesto priamo na hraničnom pomedzí Slovenska a Českej republiky - Vyškovec (označenie DX kemp Vyškovec 2). Lokalita bola už vyskúšaná v novembri 2005. S veľkým úspechom. Preto sme sa rozhodli po vyše dvoch rokoch opätovne "vyskúšať silu miestneho éteru" (preto Vyškovec 2). Zloženie bolo takmer štandardné ako v roku 2005: David Kříž, Ján Sivý, Tomáš Burian a ja. Tentokrát k nám však pribudli aj ďalší naši priatelia a účastníci mnohých minulých DX kempov: Boris Bielik, Miroslav Jurečka, Vladimír Šulík, Pavel Štefan, Aleš Kovář. Každý z nás sa venoval oblasti ktorá ho zaujíma. Niekto lovil vzdialené stanice na krátkych vlnách, niekto na veľmi krátkych vlnách, ďalší skenoval pásmo stredných vĺn, iný pásmo služieb,... Ja som v piatok - hneď po príchode (pokiaľ bolo vonku ešte vidno) natiahol 40 metrov dlhú LW anténu. Aj keď pršalo, neodradilo ma to. Natiahnutú anténu som poriadne upevnil a zmoknutý utekal dnu do chaty. Po prezlečení do suchého som ihneď zasadol k rádiu. Zapol som preselektor a vrhol sa na pásmo dlhých vĺn a spodnej časti vĺn stredných. Tu totiž vysiela množstvo leteckých navigačných majákov (tzv. NDB = non-directional beacon = nesmerový navigačný maják). Nakoľko bývam v hustej panelákovej zástavbe, nemám veľké možnosti príjmu týchto navigačných majákov (silné elektromagnetické rušenie v paneláku). Preto som sa nesmierne tešil, že celý víkend strávim nad rádiom a pokusmi o zachytenie čo najväčšieho počtu NDB. Počas dňa je samozrejme šírenie dlhých vĺn mierne tlmené. V nočných hodinách, keď tzv. vrstva D zanikne, však intenzita signálov stúpa. To bolo evidentné aj v mojom prijímači. Počas piatkovej a sobotnej noci sa majáky do prijímača hrnuli - jedna radosť. Nedbal som ani na únavu, vytrvalo som sedel nad rádiom a zapisoval značky morseovej abecedy. Tie som neskôr "preložil" do latinky a podľa zoznamov zachytené majáky identifikoval. Podľa nasmerovania 40 metrov LW antény sa mi podarilo zachytiť majáky prevažne z južného smeru (Chorvátsko, Slovinsko, Bulharsko, Grécko, Srbsko, Čierna Hora, Taliansko,...). Medzi pekné úlovky patrí napríklad Burgas (321 kHz, BUL, vzdialenosť 1029 km), Salonika (345 kHz, GRC, 1009 km), Grottaglie (331 kHz, ITA, 946 km), Chernigov (371 kHz, UKR, 987 km), Tirana (290 kHz, ALB, 846 km) a ešte niekoľko takmer 800 km vzdialených TX (vysielačov). Vzhľadom na moje technické vybavenie bol príjem týchto majákov pre mňa veľkým úspechom. Dajú sa samozrejme zachytiť aj majáky vzdialené tisíce kilometrov, mne však tieto spôsobili veľkú radosť, pretože doma ich (vzhľadom na rušenie) nemôžem vôbec zachytiť. Súbežne s Tomášom (ToBu) sme v piatok na 2310 kHz chvíľu počúvali Rádio Austrália o 1800 UTC v sile miestnej stanice! Možno kvôli víchrici EMMA (ktorá v tento víkend "úradovala") a minime slnečnej aktivity v tomto období k nám doletel signál až z opačnej strany zemegule. Jednoznačne však tento úlovok patril k príjemným zaujímavostiam a prekvapeniam. Iné stanice na stredných vlnách som nepovažoval za veľké a mimoriadne úlovky (nakoľko ich bežne zachytím aj doma), ale rád som si ich vypočul a zapísal do staničného denníka (RTT Tunis - 630 kHz, TRT 4 - 702 kHz, BBC 4 - 198 kHz, 6975 - Galei Zahal Israel, RTV Burkina - 5030 kHz,...). V nedeľu sa mi od priateľov a najmä z tohto príjemného prostredia (nezarušeného elektromagnetizmom) ani nechcelo ísť domov. Pri NDB by som dokázal presedieť ešte niekoľko dní. Ale ak mám zhodnotiť tento krátky DX kemp, považujem ho za mimoriadne úspešný z pohľadu množstva zachytených leteckých majákov. Tých, ktoré lietadlám bezpečne "ukazujú" cestu. A ukázali cestu aj mne na nasledujúce obdobie... Určite sa oplatí intenzívnejšie skúmať toto veľmi zaujímavé rádiové pásmo...

Stanislav Kán

Stanislav Kán

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Ži a nechaj žiť. Všetko krásne, ktoré nájdeme, si musíme strážiť, chrániť a starať sa o to. A niekedy aj trošku rozmaznávať... Zoznam autorových rubrík:  CestovaniePostrehy zo životaDX-ing .... hobby bez hranícNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu